stred betlehemu
Stredobodom celej kompozície je chudobná maštaľ, kde okolo Dieťaťa Ježiša v jasličkách sú postavy Panny Márie, sv. Jozefa, dedinského chlapčeka, ktorý prináša, klačiac pri jasličkách, svoju obľúbenú hračku - koníka. Na boku stoja traja králi Gašpar, Baltazár a Melichar. Okolo sú pastieri a zvieratá. Ich počet doplňujú ďalšie postavy, ktoré prichádzajú v sprievode popri maštaľke a pred jasličkami sa poklonia. Na ich čele sú sv. Cyril a sv. Metod, učitelia Slovanov a spolupatróni Európy.
Prichádzajú sviatočne oblečené rodiny zo všetkých oblastí Slovenska a prinášajú dary. Dcéra, matka, otec a dedko, všetci vyobliekaní v čičmianskom kroji prinášajú krčah mlieka.
Keďže Orava je kraj chudobný, starček a starenka prichádzajú z oravských hor a prinášajú len pokoj, vrúcnosť a zbožnosť v očiach.
Postavy od Malaciek, zo známej vinohradníc kej oblasti prinášajú putne hrozna.
Za nimi idú majster a učeň - drotári z Trenčína, rodina zo Spiša, chlap a žena s košíkom hríbov zo Ždiaru.
Podpoliansky chlapec z Detvy nesie na rukách jahňa, za ním ide žena v typicky vyšívanom detvianskom kroji a muž, ktorý nesie hudobný nástroj Detvy - fujaru.
V sprievode je zastúpené i Horehronie. Chlap prichádzajúci aj s rodinou z Nitry nesie najpoužívanejší hudobný nástroj tejto oblasti - gajdy.
Najbohatšie vyšívaný kroj na celom Slovensku je piešťanský. Ornamenty vyšívané zlatou niťou sa trblietajú na slnku.
Zo Šariša prichádza žena s vlniakom na pleci, v ruke nesie košík, v ktorom má hus. Sprievod uzatvára rodina z východného Zemplína.
Nad maštaľkou je mohutná pastvina, na ktorej pastier pasie 122 oviec. Pomáha mu ovčiarsky pes. K prostrediu hôr a salašov patria aj medvede. Túto scénu autor zachytil v situácii, keď medveď ukradol ovcu. Naháňa ho pes, mladý pomocník na salaši a starý bača so sekerou. Na celú túto naháňačku dopadá svetlo z otvorenej koliby. Nad temnými horami sa týči Kriváň - symbol slovenskej vzájomnosti.

